Runt om i världen finns det ett antal vattenbombare. De är utvecklade för att kunna frakta vatten och används i första hand för att släcka skogsbränder. Flygplanen har blivit ombyggda och det finns flera olika modeller som används. De kan också vara specialkonstruerade från början.

Idag används i första hand modellerna Bombardier 415 från Kanada och Beriev Be-200 från Ryssland som ofta är byggda för att permanent fungera för vattenbegjutning som det kallas när man bekämpar bränder från luften. Det finns också ett antal Hercules C-130 som ofta byggs om tillfälligt för att passa för vattenbegjutning. Ett flygplan som har blivit väldigt omtalat är den ombyggda Boeing 747 som började användas 2009 för att bekämpa en skogsbrand nere i spanska Cuenca. Det flygplanet blev omtalat för att det är den största vattenbombaren som någonsin använts och det kunde ta hela 90 000 liter vatten vid ett tillfälle. Jämförelsevis kan de största planen i Ryssland, IK-76, ta 56 800 liter vatten.

Martin JRM Mars

Ett plan som kom att bli ett av de första att använda för att bekämpa skogsbränder från luften var Martin JRM Mars. Det byggdes från början av amerikanska marinen frö att fungera som amfibietransportflygplan under både första och andra världskriget. Totalt byggdes det sju stycken flygplan av modellen. Runt slutet på 50-talet såldes de plan som fanns kvar som skrot, men ett antal kanadensiska skogsföretag valde att bilda ett företag som de gav namnet Forest Industries Flying Tankers. De köpte upp fyra av planen och de reservdelar som krävdes för att renovera upp planen samt att utrusta dem för att kunna använda dem för brandbekämpning. Det installerades en vattentank som gjorde det möjligt att fylla på vatten under flygning. Otroligt hela 30 ton vatten kunde planen tanka på under 22 sekunder. Två av planen började användas 1963 och det tjänstgjorde ända fram till 2013, om än mindre de senaste åren.

Bombardier 415

Flygplanet som Bombardier har gjort till vattenbombare heter Bombardier 415 Superscooper. Modellen hette tidigare Canadair CL-415 och är ett amfibieflygplan som är turbopropellerdrivet. Precis som dess föregångare, Canadair CL-215 är det konstruerat för att kunna bekämpa bränder från luften. Tillverkningen av den här modellen av vattenbombare pågick mellan 1993-2015. För att samla vatten används skovlar eller skopor. Vid en uppsamling kan ett plan samla hela 6,14 ton vatten. Det fungerar att samla upp både från sjöar och havsvikar. Flygplanen släpper sedan ut vattnet över bränderna. När planen samlar upp vattnet går det väldigt snabbt. Konstruktionen är gjord för att den ska fungera som en touch and go och en uppsamling är färdig på bara 12 sekunder. För att samla upp vattnet behöver planet bara 410 meter ovan vattenytan och kan hålla 130km/h. Om det inte går att få till en sträcka på 410 meter kan planen även samla upp vatten i omgångar. När planen släpper vattnet över bränderna gör dem det på väldigt låg höjd. De är bara 30 meter över branden. Sedan 2016 har tillverkningsrätten köpts upp av ett annat företag och idag är det kanadensiska Viking Air som har rätt att tillverka planen.