Sedan bröderna Wright lyckades lyfta en maskin tyngre än luften år 1903 har utvecklingen av flygplan gått i rasande fart. Redan 1919 invigdes det första reguljärflyget mellan London och Paris. Första världskriget var det första krig som delvis utövades i luften. Planen blir snabbare, större och flyger högre i ett aldrig sinande tempo. Storleken på ett plan mäts på två sätt. Antingen hur långt och högt det är, eller efter den maxvikt planet kan ha vid start.

Antonov AN-255 Mriya – Världens största fraktplan

Det största flygande föremålet har under nästan ett decennium stått oanvänt och bortglömt i en hangar i Ryssland. Mriya är 84 meter långt och 18 meter högt. Vingbredden på 88 meter är dubbelt så brett som de flesta landningsbanor. Lastutrymmet på 1300 kubikmeter kan bära en last på 640 ton. Planet är en bit rysk krigshistoria. Det byggdes nämligen enbart för att kunna transportera rymdskyttlar från tillverkningsplats till avskjutningsplats. När uppdraget var slutfört behövdes inte planet längre. Sedan 2002 har planet dock tagits i bruk igen och fraktar alltifrån mat till vindkraftverk.

Antonov AN-124 Ruslan – Världens största militärplan

Antonov AN-124 Ruslan

Antonov har tillverkat fler gigantiska plan. An-124 Ruslan är världens fjärde största plan. Redan under 1970-talet började designarbetet och 1982 kom Ruslan upp i luften. Planet, som används till att frakta mycket tunga saker, är världens största militärflygplan. Det användes vidolyckan i Fukushima för att frakta betongpumpar till kärnkraftverket. Ruslan har världsrekord i långflyg. Det har flugit över 20 000 kilometer utan att tanka, en sträcka som tog över 25 timmar.

Airbus A380 – Världens största passagerarplan

Världens största passageraplan är franskt. I slutet av 1960-talet gick tillverkare i Frankrike, Storbritannien och Tyskland ihop för att utveckla ett europeiskt passagerarflygplan i syfte att bryta dominansen från amerikanska Boeing. Airbus-programmet kom till. År 2005 lyfte det enorma planet Airbus A380, som fått smeknamnet Super Jumbo. Planet har en räckvidd på 15 000 kilometer utan att tanka. A380 har dubbla passagerardäck med plats för 900 personer samt ett extra däck för gods. Kunderna har dock valt att inreda med flera stora sviter och businessclass-platser, så antalet passagerare ligger på ca 500 personer. Hitintills har ett femtiotal exemplar av modellen tagits i bruk. Eftersom planet kostar 337 miljoner dollar är det inte vilka flygbolag som helst som har råd att köpa det. Emirates och Singapore Airlines har ett tjugotal vardera. Då vingbredden är 80 meter har flygplatser fått byggas om för att kunna ta emot planet. Airbus har flera flygplansmodeller med plats för mellan 250 och 900 passagerare. Boeing 747 var under fyra decennier världens största passagerarplan med plats för 550 personer, men fick se sig omsprungna av de europeiska konkurrenterna.

Airlander 10 – Världens största lyxplan

Airlander 10

Det brittiska företaget Hybrid Air Vehicles utvecklar för närvarande ett ännu större plan. Passagerarplanet Airlander 10, som också kallas ”flygande rumpan” på grund av dess bulliga form, blir hela 92 meter långt och 26 meter högt. Inredningen planeras med lyxiga skinnsoffor, hotelliknande rum, barer och glasgolv. Trots storleken kommer endast 19 passagerare få plats. Maxhastigheten är 148 km/tim, så en flygtur med ”rumpan” blir mer en lyxupplevelse än ett transportsätt.

Written by
Hulda