Listan fortsätter på de flygplatser som räknas till världens farligaste. Här kommer några fler som inte håller svensk standard och klass utan som mer kan ge en nära-döden-upplevelse. Det är fortfarande naturen som sätter käppar i hjulet och till stor del flygplatsens läge, som gör att det blir en hisnande upplevelse att landa på någon av de som följer här.

Tenzing-Hillary Airport

För de som ska bestiga Mount Everest är inte det första problemet att ta sig upp till toppen utan att kunna landa på närmaste flygplats. Tenxing-Hillary Airport, även kallad Lukla Airport, hittar vi på en höjd på några tusen meter över havet. En landning bland Himalayas toppar kan bli allt annat än lugn och även flygplatsen är belägen på en klippa på berget. Det är inte bara landningsbanan som är lite klurig här. Det är även svårt att göra inflygningen då flygplatsen ligger vid en dal och för att ta sig fram till landningsbanan behöver piloten styra runt ett antal bergstoppar. Vindarna kan vara lite opålitliga vilket lägger till ännu ett moment som sätter pilotens skicklighet på prov. Vädret är som på många andra platser där det är bergigt och kan vara lite svårt att förutsäga. När man väl har tagit sig fram till landningsbanan möts man av en bana som lutar och är väldigt kort. Bakom landningsbanan möter man bergväggen och det är bara åt ett håll som det går att starta och landa. Den andra sidan är det ett stup rakt ner och det gäller verkligen att piloten håller tungan rätt i munnen.

Courchevel

I de franska alperna hittar vi vad som oftast kallas för världen farligaste landningsbana. Nu har det inte hänt många olyckor här utan landningsbanan är otroligt skräckinjagande vid en första blick. Den ligger hela 2000 meter över havet och har en kraftig lutning, precis som skidbacken som ligger längs med landningsbanan. Det blir en lite surrealistisk känsla med liftarna och backarna som ligger precis bredvid och är fulla med folk. Förutom att landningsbanan lutar är den väldigt kort vilket gör det svårare att landa ett plan här. Efter landningsbanan möts man av bergväggen, eftersom flygplatsen ligger mitt i en bergssluttning. För den som får problem med landningen gäller det att ta rätt beslut väldigt snabbt. För att planen ska hinna lyfta i tid gör man självklart starterna i nerförsbacke.

Annorlunda landningsbanor

Det finns två landningsbanor som har ett väldigt väderberoende och annorlunda underlag. Den första ligger på Antarktis och här går det bara att landa på vintern eftersom landningsbanan är på is. Alla plan kan inte landa här utan bara de som inte är för stora. När planen bromsar in sjunker de nämligen ned en par centimeter i isen och för stora plan blir för tunga. Den här banan fungerar bara vintertid och när våren kommer på Antarktis, i december, går det inte längre att använda den som landningsbana.

Den andra hittar vi i Skottland. Här ligger Barra International Airport som ligger på en strand med sand som underlag. När det är högvatten hamnar landningsbanan under vatten och stängs tills vattnet är sjunker undan igen. Även här går det bara att landa med mindre plan eftersom landningsbanan är kort.

Written by
Hulda