Det finns en flygplansmodell som har blivit mer omskriven än alla andra och det är Concorde. Självklart finns det anledningar till att modellen har dragit till sig mer uppmärksamhet än de andra. Hastigheterna flygplanen kom upp i var självklart en anledning. I första hand utvecklades och byggdes modellen för att kunna flyga passagerare mellan olika destinationer betydligt snabbare än andra flygplan som fanns på marknaden.

Snabbaste och dyraste flygplanet

När Concorde utvecklades var det genom ett samarbete mellan franska Aérospatiale och brittiska British Aircraft Corporation som flygplansmodellen togs fram. En av de första saker som blev omskrivna var de otroligt kostnader som det var för att producera ett flygplan. Redan 1977 var kostnaden hela 23 miljoner pund att producera ett flygplan av modellen.

De dyra kostnaderna för de 20 Concorde som byggdes behövdes dock återbetalas och det gjordes genom att passagerarna fick betala otroliga priser för en biljett. För en biljett tur och retur mellan New York och Paris kunde priset hamna uppemot över 100 000 kronor. Det går snabbt att räkna ut att det bara var de allra mest förmögna som hade råd att köpa en biljett. Restiden som bara var ca tre och halv timme mot åtta till nio timmar med ett vanligt flygplan var ändå det som lockade många att flyga med Concorde.

Utseendemässigt var det mesta typiska för Concorden den speciella nosen som pekade lite nedåt och var lite spetsigt. Anledningen till att nosen såg ut på det här sättet var för att få den bästa aerodynamiken och för att piloten skulle ha mer fri sikt. När det gällde hastigheten hade Concorde en cruisepeed på hela 2140 kilometer i timmen. Det är dubbelt upp mot vad ett vanligt flygplan har.

En olycka med dödlig utgång

Under alla åren med Concorde skedde en olycka som hade dödlig utgång. Det var den femte juli 2000. Det var när ett plan skulle lyfta på Charles de Gaulle i Paris och flyga till John F. Kennedy i New York som planet kraschade i orten Gonesse precis efter att det hade tagit av. Hela 100 personer omkom från passagerna tillsammans med nio ur personalen samt fyra stycken personer på marken. Mindre än tre år efter dödsolyckan meddelade de två flygbolagen som flög med Concorde, British Airways och Air France att det skulle sluta använda Concorde senare samma år. Det var den tionde april 2003 som de kom med beskedet. Det var inte längre ekonomiskt gångbart att flyga med Concorde. Kostnaderna var för stora och antalet passagerare minskade allt eftersom. De som hann med att flyga med en Concorde har ändå varit med om något historiskt.

Det finns en resa som är överlägset den snabbaste som har gjorts mellan London och New York. Den gick mellan John F.  Kennedy och Heathrow och flygplanet var framme på bara 2 timmar 52 minuter och 59 sekunder. Det är ett historiskt rekord. För den som vill se Concorde idag finns flygplanet att beskåda på museum. Rykten om att det ska komma ännu en modell av Concorde florerar, men än har vi inte sett att det har kommit ett datum när ett sådant flygplan ska sättas i bruk.

Written by
Hulda