Pilot är ett yrke som man svarar när man får frågan vad man vill bli när man blir stor. Det verkar vara ett häftigt arbete där man får flyga bland fåglarna, det kan väl inte vara så svårt att utbilda sig till det. Det är lättare sagt än gjort, med flyg-certifikatet kommer stort ansvar.

Krav för att bli pilot

Innan man kan påbörja en pilotutbildning så är det en del tester som man ska göra och bli godkänd på.

  • Avslutat gymnasiet med minst godkänt i ämnena matematik, fysik och engelska.
  • Synundersökning, synen måste vara nästintill perfekt
  • Andra medicinska och psykologiska lämplighetstester

Men även om allt detta är godkänt och man på papper är redo att påbörja utbildning så finns det andra saker som kan sätta käppar i hjulet. Olika flygbolag har olika krav, till exempel att man ska vara inom en viss längd eller att man ska kunna prata minst ett av de skandinaviska språken plus engelska.

Utbildningar

Det finns olika typer av pilotutbildningar men i dagsläget är det främst två olika anordnare som utbildar piloter. Dessa är Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed och Scandinavian Aviation Academy i Västerås. Även Lunds tekniska universitet har en YH utbildning där man kan utbilda sig till pilot. Det finns även privata alternativ och en del utländska flygbolag utbildar även piloter. En utbildning kostar ungefär 700 000 kronor inräknat material och liknande och man kan få hjälp med en del av detta via CSN. För att man ska få en flygutbildning som räknas som komplett så det några licenser som man tar. De licenser som flygbolagen kräver som minst är:

  • Multi Crew Cooperation (MCC) denna måste man ha för att få flyga i ett två-pilotssystem.
  • Airline Transport Pilot Licence (ATPL), det är det högsta certifikatet som finns och det är att man kan flyga i ett två-pilotssystem där man är en befälhavare och man får ta betalt för det.
  • Instrument Rating (IR) ger en behörighet att flyga i moln.
  •  Commercial Pilot Licence (CPL), man kan flyga kommersiellt och få ta betalt för det.
  • Type rating innebär att man lär sig flyga en specifik flygmaskin.

Andra licenser som är bra att ha är:

  • Private Pilot License (PPL), man kan ta med vänner och bekanta och resa till en destination utan kommersiellt syfte.
  • Multi-pilot licence (MPL), man får med en gång gå in i fasen att flyga i ett två-pilotssystem som styrman.
  • Light Aircraft Pilot licence (LAPL), liknelse med PPL men saknar samma medicinska krav.
Utbildningar
Utbildningar

Inför anställning

Efter att man har avslutat sin utbildning så är det ett mellansteg innan man kan få ett arbete på ett flygbolag. Det är att samla ihop flygtimmar. När man har fått ihop rätt antal så är det dags att söka arbete. Har man valt att utbilda sig till pilot så är det viktigt att förstå att det inte bara är att sätta sig i ett plan och flyga. Det är mycket mer ansvar och utrustning man ska ha koll på. Men är man medveten om detta och ändå vill bli en av luftens hjältar så ha koll på säkerhetsanvisningarna och håll nosen upp. Det är dags att bege sig till fjärran länder.

Written by
Hulda